Veel gestelde vragen over borstlift

Wanneer is een borstlift aangewezen?

Een borstlift is geïndiceerd wanneer de borsten na verloop van tijd te slap zijn geworden en gaan doorhangen. Het mooie ronde volume en de stevigheid van de borsten vermindert in de loop der jaren door een verslapping van de huid omwille van elastine- en collageendegeneratie, door vermindering van borstklierweefsel, uitzakking van het vet- en steunweefsel en door een verminderde spiertonus van het onderliggende borstspierweefsel.Bij een borstlifting zullen wij steeds streven naar een zo kort en klein mogelijk litteken!Voor de ingreep vragen wij ook aan de patienten om een mammografie te laten nemen om alzo een juiste screening van de borsten te krijgen vooraleer een ingreep wordt verricht.Afhankelijk van het type borsten zal het litteken gelegen zijn rond de tepel , en of met een verticale lijn naar beneden (lollipop incisie). Alle wonden worden gekleefd met huidlijm waardoor er geen littekens van de draadjes kunnen ontstaan. Verder moeten er dus ook geen hechtingen worden verwijderd, kan de patient douchen na 2 dagen en is de wonde beter bestand tegen infectie.U mag de dag van de ingreep terug naar huis gaan. Dus een dagziekenhuis hospitalisatie.Na de ingreep zult een lichte, doch zeer aanvaardbare ,pijn ervaren.Werkhervatiing is meestal zeer vlug terug mogelijk. Sporten en zwemmen kan U na een 3 tal weken terug doen.Alle ingrepen worden door Dr. Vermeylen persoonlijk verricht.

Wat is het verschil met een borstverkleining?

Bij een borstlift wordt er geen borstklierweefsel verwijderd.

Is er volledige anesthesie nodig voor deze ingreep?

Ja, daarom wordt de ingreep uitgevoerd in het AZ Turnhout.

Op welke locatie wordt een borstlift uitgevoerd?

Elke borstlift wordt uitgevoerd in het AZ Turnhout. De hospitalisatieduur is maximum 24 hr.

Wat kan u verwachten na de ingreep?

Na de ingreep kan u pijn, zwelling en blauwe verkleuring verwachten. De pijn is echter relatief beperkt en treedt vooral op in de eerste 24/48 uren, gedurende uw opname in het ziekenhuis. Blauwe verkleuringen verdwijnen in de loop van de volgende veertien dagen.Bij thuiskomst kan u dadelijk douchen.Over het verband dient een sportbeha te worden gedragen. Deze beha moet dag en nacht gedragen worden gedurende twee weken. Nadien enkel nog één tijdens de dag gedurende een maand.Er wordt u na de ingreep voldoende informatie meegegeven voor een goede thuiszorg.

Zijn er littekens zichtbaar na een borstlift?

Dankzij de toegepaste operatietechniek is er geen ankervormig litteken, zoals bij de klassieke ingrepen. Bovendien wordt de huid gekleefd met huidlijm waardoor er geen dwarse steken moeten worden geplaatst. Enkel rond de tepel en verticaal naar beneden toe zal u na verloop van tijd nog een wit lijntje opmerken.

Wat is de voorzien werkonbekwaamheid?

De werkonbekwaamheid varieert van één tot drie weken. De duur van de arbeidsongeschiktheid is uiteraard afhankelijk van het beroep dat men uitoefent.

Wanneer is het uiteindelijk resultaat zichtbaar?

Het resultaat van de borstlifting is beoordeelbaar na vier maanden.

Wanneer zijn de postoperatieve controles gepland?

Een controle wordt voorzien tien dagen en zes weken na de ingreep.

Wanneer mag u het sporten hervatten?

Na drie weken kan u terug beginnen sporten.

Zijn er mogelijke complicaties bij deze ingreep?

Zoals bij elke ingreep is er een theoretisch risico op infectie en bloeding. De kans is echter beperkt.5% van de patiënten heeft een verlies van tepelsensibiliteit.

Borstchirurgie folder
borschirurgienieuwstefolder.pdf